گوش نواز به مثابه ی رسانه ای گرم

پادکست چیست معرفی اجمالی

 

پادکست کلمه ایست ترکیبی از نام یک محصول قدیمی شرکت اپل برای پخش موسیقی به نام iPod و کلمه ی BroadCast به معنی انتشار عمومی. پادکست به برنامه هایی رادویی گفته میشود که برخلاف رادیو های رسمی به جای انتشار از طریق آنتن های مخابراتی، در بستر اینترنت پخش میشوند. همانطور که دستگاه های پخش موسیقی شرکت اپل، شنیدن به موسیقی را شخصی سازی کرد و به همه این امکان را داد تا به راحتی و سهولت بتوانند به حجم زیادی از موسیقی گوش دهند، پادکست امکان تولید و مصرف آسان و ساده ی برنامه های رادیویی را در اختیار عموم مردم قرار داد. در واقع پادکست فرمی جدید از تولید محتوای رادیویی است که هم در تولید و هم در انتشار آسانی و سهولت را برای مخاطبین خود به ارمغان آورده است و خود را از قواعد و ساختارهای کند کننده ی قدیمی برنامه های رادیویی رسمی رها کرده و همگان را دعوت به مشارکت در تولید محتوی میکند. همانطور که در هنر ادبیات زمانی موضوعات و قهرمان های داستانها، از یک طبقه ی مشخص و معین اجتماعی بودند و بعد از مدتی چرخشی در موضوع قرار گرفتن قهرمان ها و موضوعات داستانی به سمت توده ی مردم رخ داد، پادکست نیز توان تولید برنامه های رادیویی در عموم مردم را بیش از پیش ایجاد کرده است و در واقع یک چرخش ایجاد کرده است و توان تولید و انتشار افکار را در اختیار همه ی مردم قرار داده است و در بستر پادکست، حضور افکار توده ی مردم را بیش از پیش میتوان دید.

به سبب سادگی تولید و بستر آماده ی نشر، موضوعات بسیار متنوع و مختلفی در فضای پادکست میتوان مشاهده کرد.

پادکست، از طریق یک شبکه ی ساده و قدیمی موجود در بستر اینترنت به نام RSS Feed که غرض اولیه اش انتشار اخبار بوده است منتشر میشود و با انتشار پادکست، این شبکه به صورت خودکار عمل کرده و قابلیت گوش دادن به پادکست را از ۱۵ الی ۲۰ طریق مختلف فراهم میکند و همه ی اینها تنها با چند کلیک انجام میشود این ویژگی باعث از بین رفتن دردسرهای انتشار به روش های سنتی را از بین برده است.

نرم افزارهایی که برای گوش دادن به پادکست طراحی شده اند متفاوت با نرم افزارهای شنیدن موسیقی هستند. این نرم افزارهای به گونه ای طراحی میشوند که بتوانند بیشترین راحتی و سهولت را برای شنیدن پادکست برای شما به ارمغان بیاورند. برخلاف برنامه های رادیوی، پادکست ها همیشه در دسترس هستند و میتوانید به راحتی قسمت های قدیمی را گوش داد و این برنامه ها، همچون دستیاری اطلاعاتی مثل لیست برنامه های رادیویی که دنبال میکنید، قسمت هایی که دریافت کرده اید، میزان گوش دادن به هر قسمت و … را به شما اعلان میکنند و مشکلات برنامه های رادیویی قدیمی را ندارند و در کنار این امکانات یک ویترین عرضه ی پادکست را در اختیار کاربران قرار میدهند و کاربران میتوانند با پادکست های مختلف آشنا شوند و همچنین میتوانند، برای هر قسمت نظرات خودشان را ارسال کنند و با دیگر کاربران تبادل نظر کنند. همه ی این ویژگی ها باعث شده حضور حداکثری مردم در تولید محتوی و شنیدن های انتخابی تامین شود و نسبت شنونده و گوینده از غیر قابل دسترس بودن به دسترسی حداکثری ۲ طرفه تغییر پیدا کند.

 

 

ارائه ی آمار از ۲ منبع ایرانی و ۱ منبع خارجی

 

به دلیل خصوصی بودن شرکت هایی که از این بستر حمایت میکنند و مردمی بودن فرایند تولیدش، آمارهای گسترده با جامعه ی آماری بزرگی در اختیار نیست ولی در این میان میتوان به ۲ منبع آماری موجود داخلی، یک منبع خارجی و مشاهدات میدانی از فضای موجود اکتفا کرد و بر اساس اینها تحلیل های خود را بنا نهاد.

  1. آمارهای تولید شده توسط سایت های ناملیک به عنوان پشتیبانی کننده ی پادکست در کشور[۱]
  2. آمارهای تولید شده توسط پادکست چنل بی با ۶۰۰ هزار دنبال کننده[۲]
  3. گزارش موجود در سایت پادبین، که آمارهایی از فضای پادکست بین الملل را از منابع خود، ترجمه کرده است.[۳]

مباحث و تحلیل هایی که در ادامه می آید بر اساس آمارهایی است که این منابع تولید کرده اند، لذا قبل از ادامه دادن به خواندن این متن، به منابع آماری گفته شده مراجعه شود.

 

تحلیل چرایی رشد پادکست ارتباط پادکست و سبک زندگی مدرن و صنعتی

 

وجود بیش از ۶۵۰۰ تولید کننده ی پادکست فارسی که هرکدام ذیل عنوان خود، فصل ها و قسمت های متعدی را تولید کرده اند، شنیده شدن بیش از ۳۰۰ هزار پادکست در روز و آشنایی ۷۰ درصدی مخاطبین پادکست فارسی در ۲ سال اخیر، روند پرشتاب رشد آن، هم در بخش تولید کنندگان و هم در بخش شنونده ها، نشان از رشد بسیار چشمگیری آن داشته و میتوان عوامل مختلفی را برای این میزان رشد در نظر گرفت.

قطعا رشد سبک زندگی مدرن، برای انسان درگیری های زیادی را ایجاد کرده و این انسان به سبب مشغولیت های مختلف نیاز به فرمی از دریافت محتوا دارد که بتواند برخلاف برخی از فرم ها تمامی توجه او را از آن خود نکند تا بتواند در کنار فعالیت های دیگرش از آن استفاده کند. وقت ها و زمانهایی بیهوده و هدر رفته ای برای انسان مدرن وجود دارد که مجبور است آنها را صرف کند و پادکست های صوتی قابلیت خدمت رسانی در این زمانها بدون درگیری های اضافی را برای مخاطبین خودش به ارمغان آورده است.

آمار بالیی گوش دادن به پادکست ها در مکان ها و زمان هایی که چاره ای از بودن در آنجا و یا صرف آن زمان نیست، نشان از درگیری انسان در یک سبک زندگی ایست که زمان را از انسان گرفته و او به دنبال راه حلی برای استفاده ی حداکثری از آن است.

به علت همگانی بودن تولید پادکست و فرایند ساده ی تولید آن، محتواهایی که تولید میشوند نیز بسیار متفاوت و وسیع میباشد که باعث میشود هر نوع مخاطبی بتواند علاقه مندی های خودش را در این بستر پیدا  کند و یا بتواند آن را تولید کند و شنونده های خودش را پیدا کند. در واقع در این پادکست دغدغه های مردمی بیشتر حضور دارد و این خود یکی از دلایل مهم رشد و توجه به پادکست در کنار سبک زندگی مدرن است.

 

ویژگی های اختصاصی پادکست خصایص پادکست و نسبت آن با مخاطب

 

پادکست، فرمی است، نه به اندازه ی مطالعه ی کتاب سخت و نه به اندازه ی دیدن فیلم آسان. دریافت محتوا را منوط به انجام ندادن کارهای دیگر نمیکند و فرد احساس راحتی و دست باز بودن میکند که میتواند در کنار مثلا، خیاطی، آشپزی، وبگردی، طراحی، نقاشی و بسیاری از فعالیت های دیگر، دریافت محتوی مورد علاقه اش را نیز داشته باشد.

علاوه بر اینها، ابزارهایی که برای گوش دادن پادکست طراحی شده است، همانند یک دستیار حرفه ای در کنار شونده قرار میگیرد و راحتی و سهولت در گوش دادن را به ارمغان می آورند و حتی مراقبت در اینکه هر قسمت از هزاران قسمت پادکست را تا کجا گوش داده است را برای ادامه ی گوش دادن در زمان بعدی ذخیره میکند.

به اعتقاد این جانب، اصلی ترین ویژگی که میتوان آن را یک ویژگی مرموز، مخفی و نهادینه شده در پادکست دانست، حس صداقت، راستگویی و رفاقتی است که مخاطب از تولید کننده دریافت میکند و این باعث میشود تا مخاطب با یک حس اطمینان ناخودآگاه محتواهای تولید شده ی دیگران را گوش کند که این ویژگی یکی از دلایل مهم رشد و توجه به پادکست است..

این ویژگی ها را برنامه های رادیویی مرسوم نیز دارا هستند و این مساله به اصل بودن صدا در برنامه های رادیویی و پادکست اختصاص دارد.

فرم های مختلف رسانه ای هر کدام به صورت ضمنی، مفاهیم و احساساتی را به مخاطب منتقل میکند و همچنین هرکدام در انتقال یک نوع پیام خاص دارای مزیت نسبی هستند.

به عنوان مثال میتوان گفت که در تولیدات تصویری، امکان اغوا و فریب مخاطب به سبب جذابیت های بصری بیشتر فراهم میباشد و این اتفاق در تولیدات صوتی کمتر اتفاق می افتد.

در اینجا میتوان به مفهوم رسانه های سرد و گرم نیز اشاره کرد. رسانه ی سرد رسانه ایست که برای درک محتواهای آن باید تمام حواس خود را در اختیار آن قرار دهیم تا بتوانیم آن را درک کنیم و همین در اختیار گذاشتن همه ی حواس، یک نوع بی اختیاری و منفعل بودن را نسبت به آن رسانه در انسان ایجاد میکند و در نهایت ذهن بستری میشود که مفاهیم منتقل شده توسط تولید کنندگان محصولات تصویری را در خود بپذیرد ولی این اتفاق در رسانه های گرم رخ نمیدهد. در رسانه های گرم، نیاز نیست تا مخاطب همه ی حواس خودش را در اختیار آن رسانه بگذارد تا جریان انتقال مفاهیم برقرار شود، بلکه او فقط از طریق گوش مفاهیم را دریافت میکند و نیاز نیست تا حتما بینایی اش نیز درگیر شود و همین نکته بیانگر این است که دیگر حواس مخاطب و در واقع خودآگاه او آزاد است و مستقلانه بر جریان مفاهیم انتقالی اشراف دارد و میتواند مقاومت کند، تحلیل کند، انتخاب کند، رد کند و یا مفاهیم انتقالی را بپذیرد.

لذا در تولیدات تصویری، میتوان به سادگی مخاطب را تحت کنترل گرفت و خواسته های خود را به صورت ضمنی به او منتقل کرد ولی این اتفاق در تولیدات صوتی، به علت اینکه مخاطب در فهم معنا مشارکت میکند و اوست که باید به کمک صوت، معانی و مفاهیم را در ذهن خود تصویرسازی کند، کمتر اتفاق می افتد. که این مساله در سیاست گذاری کلان برای تاسیس، حمایت، رشد و ترویج رسانه های گرم موثر است.

یکی دیگر از جذابیت های پادکست فارسی، فرم داستانی، روایی و قصه گویی آن است. پربازدید ترین پادکست ها، آنهایی هستند که ارزش پیشنهادی خودشان را به صورت روایت و قصه بیان میکنند که این مساله به صورت ذاتی برای یک انسان جذابیت هایی دارد که خود را در میزان توجه به این شکل پادکست ها نشان میدهد.

از اینجا میتوان به طیف مخاطبین این فرم رسانه ای نیز گریزی زد.

 

جامعه ی مخاطب تحلیل مخاطب و شناخت مخاطب

 

براساس آمار ها، چیزی در حدود ۸۰ درصد مخاطبین پادکست فارسی در بازه ی سنی ۲۵ سال تا ۴۰ سال هستند، در حدود ۸۰ درصد شنونده ها دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا، ۹۰ درصد مخاطبین در ماه گذشته خرید اینترنتی انجام داده اند، در حدود ۷۰ درصد دارای درامد ثابت، در حدود ۵۰ درصد دارای درامد بالاتر از ۵ میلیون تومن در ماه هستند، ۵۰ درصد از افراد، پس از شنیدن پادکست، آنرا با دوستان خود به اشتراک گذاشته اند و درنهایت ۵ موضوع اول مورد علاقه ی شوندگان پادکست فارسی به ترتیب، آموزش و توسعه ی فردی، جامعه و فرهنگ، تاریخ، هنر و موسیقی است.

از مجموعه ی این آمار ها میتوان پی برد که جامعه ی مخاطب پادکست فارسی در واقع یک طبقه ی خاص اجتماعی با ویژگی های اختصاصی هستند و نه عموم جامعه. جامعه ی مخاطبی که اکثرا تحصیل کرده، جوان و دارای شغل های ثابت و با درامد متوسط به بالا هستند. داری سبک زندگی صنعتی و مدرن و مسلط به فضای اینترنت و مجازی هستند. میتوان گفت، قشر تحصیل کرده با درامد متوسط به بالا، با علاقه به توسعه و رشد فردی و دغدغه های فرهنگی اجتماعی هستند و مشخصا دین و دغدغه های دینی به عنوان اولیت در آنها مطرح نیست. این قشر طبیعتا به واسطه ی بسیاری از ویژگی هایی که دارند، جایگاه مناسبی در اجتماع دارند، مورد پذیرش و احترام هستند و به سبب همه ی اینها اثر گذار هستند و معمولا به سبب مشغولیت های شخصی و گروهی که دارند، به صورت مستقیم قابل دسترس نیستند.

میتوان گفت، پادکست، یک فرم رسانه ای نخبگانی است. این نتیجه را میتوان هم از خود ساختار و قابلیت های پادکست و هم از طیف مخاطبینی که به صورت کاملا طبیعی رشد کرده و گسترش پیدا کرده است فهمید که این مساله، در تصمیم گیری در مورد پادکست و نگاه به آن موثر خواهد بود.

اهمیت این طیف مخاطبین پادکست فارسی و محتوایی که دریافت میکنند برای جامعه ای که قصد رشد و تعالی دارد بسیار مهم است. نخبگان جامعه به صورت ذاتی در فضای عمومی اثر میگذارند و رفتارها، گفتارها و سکنات آن ها موجب تغییر در رفتار عموم مردم میشود. حال اگر این طبقه ی اجتماعی را بالکل در افق توجه خود قرار ندهیم در واقع به یکی از عوامل موثر در فضای عمومی جامعه بی توجه بوده ایم.

 

پادکست در دوران کرونا تحلیل رشد مضاعف پادکست در کرونا

 

پس از شیوع ویروس کرونا، قوت و قدرت تولیدات رسانه های تصویری کاهش پیدا کرد و مردم به سبب قرنطینه های عمومی که اتفاق افتاد بیشتر در فضای شخصی و خانوادگی حضور داشتند، ادارات تعطیل شدند و کارها به صورت دورکاری انجام میشود و مشاغل خانگی و خودجوش افزایش پیدا کرد. مجموع این ها، بستری را فراهم میکرد که افراد تنهایی بیشتری را تجربه کردند و اوقات فراغت فردی و گذران وقت به صورت تنهایی در انسان ها افزایش پیدا کرد، توجه به فضای مجازی بیشتر شد و به طبع آن جامعه ی مخاطب پادکست به کمک مدل رشد طبیعی و ارگانیک آن، به صورت صعودی افزایش پیدا کرد. علاوه بر این مساله، بحث صداقت پنهان در صوت و گفتار، روایت و قصه گویی و مردمی بودن و طبیعتا متکثر بودن موضوعات پادکست فارسی، باعث شد که افراد زیادی به گوش دادن پادکست فارسی مطابق با سلیقه ی خود گرایش پیدا کنند و از آن طرف افراد متوجه شدند که میتوانند در گوشه ای خانه ی خودشان، شروع به تولید محتوی کنند، بدون اینکه نیاز به تجهیزات عجیب و غریب داشته باشند. پادکست بستری شد برای شنیدن و شنیده شدن مردم توسط مردم که به این نکته در بخش پایانی بیشتر پرداخته میشود.

 

تجربه های مجموعه رادیو روایت علاقه به شنیدن شدن حقایق، بدون واسطه و زرق و برق

 

مجموعه ی روایت کرونا کاری از گروه رادیو روایت در اواسط سال ۹۸ شروع به فعالیت کرد و با توجه به شرایط زمانه، تصمیم گرفت تا تمرکز خودش را بر روی روایت افرادی که در دوران کرونا مشغول به فعالیت های جهادی هستند بگذارد. این افراد از قشرها و صنف های مختلف جامعه بودند و با توجه به مشغولیت خاص خودشان، روحیات و نگاه های هریک، روایت ها و زاویه نگاه هایی خاص به رخدادهای دوران کرونا داشتند. پس از ضبط گفتگویی که با این افراد انجام میشد، مصاحبه ی صوتی آنها به صورت یک سیر منسجم ویرایش میشد و میان برنامه هایی با توجه به شخصیت راوی ساخته میشود تا در نهایت پادکست صوتی به فرمی که موجود است تولید شود.

میتوان چند نکته ی خاص را در مجموع خاطرات این افراد ذکر کرد. هر کدام از این افراد را به صورت سینه به سینه و معرفی افراد مختلف و به صورت کاملا طبیعی شناسایی کردیم. این افراد از بطن و توده ی سیاه جامعه بودند، لذا روایت ها، زاویه نگاه ها، درک ها و فهم های آنها از اتفاقات دوران کرونا را صداهایی از عمق جامعه به رخداد های دوران کرونا دانست که توسط مجموعه ی روایت کرونا منتشر شد. افراد از صنوف مختلف جامعه مثل، روحانیت، دانشجو، پزشک، شغل های آزاد و محصل بودند و همچنین در این مجموعه از خانم ها و آقایان از بازه ی سنی ۱۳ تا ۶۰ سال برای ارائه ی روایت هایشان استفاده شد. همه ی این افراد، این امکان برایشان فراهم بود که در آن عرصه حضور نداشته باشند، ولی علاوه بر حضور، از حداکثر توان خود برای خدمت به بیماران و کادر درمان استفاده میکردند.

چون پادکست بستری برای شنیده شدن و روایت شدن مردم توسط خود مردم است، از قسمت های ۶ و ۷م روایت کرونا به بعد که جامعه ی مخاطب ما از وجود این مجموعه آگاه شد، درخواست هایی زیادی توسط افراد مختلف برای بیان خاطرات و روایت هایشان در قالب پادکست برای ما ارسال شد و از یک جایی به بعد کار ما پاسخگویی و هماهنگی این درخواست ها برای ثبت و ضبط خاطرات و در نهایت تولید پادکست از روایت های این افراد بود.

ویژگی مشترک روایت های این افراد، توجه و تذکر به معانی و مفاهیمی ورای اتفاقات و خاطراتی بود که در شرایط خاص هرکدام از آنها رخ داده بود. معنویت، خدمت به مردم، جهاد، ایثار و از خودگذشتگی، دلسوزی، تکلیف و وظیفه از جمله مفاهیمی بودند که مهمانان مجموعه ی روایت کرونا، از پس خاطرات خود به ما نشانشان میدادند.

شنیدن خاطرات شخصی و احساسات درونی افراد توسط خودشان برای مخاطبین بسیار جذاب بود و مخاطب از نوع انتخاب راویان، متوجه این نکته میشد که این خاطرات اختصاص به خود آن فرد دارد و نمیتواند آنها را در جای دیگری بشنود که این مساله در کنار فرم موسیقیایی پادکست ها به همراه توضیحاتی که در کنار خاطرات برای توصیف شخصیت راوی ارائه میشد، مجموعه ای را ساخت که توسط مخاطب مورد پذیرش قرار گرفت.

در این مجموعه تلاش شد تا افرادی از جامعه که در مواقع خطر و وحشت همگانی برای کمک به دیگران از خود گذشتگی های زیادی را نشان دادند را روایت کنیم، آنها را بشناسیم و اتفاق های تلخ و سنگین را از زاویه ی نگاه آنها ببینیم و در نهایت نسخه ای شفابخش یعنی اشاره و توجه به فرهنگ اصیل و توانمندی که این افراد در بستر آن رشد کرده اند اشاره کنیم و در کوران و طوفان تهاجم فرهنگی، همگان را دعوت به رجوع به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود کنیم.

در نهایت مجموعه ی روایت کرونا با ۱۷ قسمت و هر قسمت به صورت میانگین ۱۵ دقیقه کار خود را در اوایل زمستان ۱۴۰۰ به پایان برد.

میتوانید در شبکه های اجتماعی (ایتا، تلگرام و اینستاگرام) و نرم افزارهای پادکست (شنوتو، کست باکس، گوگل پادکست و اپل پادکست) به پادکست های ما گوش دهید و اطلاعات بیشتر را از لینک زیر دریافت کنید :

zil.ink/radiorevayat

 

نتایج و پیشنهادات ارائه ی نظر در مورد نسبت گیری با این نوع فرم- ممنوعیت یا ترویج

 

نکته ی محوری و ذاتی که در مورد فرم رسانه ای پادکست میتوان بیان کرد، دوری از زرق و برق های رسانه ای دانست. این مساله فضای محتوایی پادکست فارسی را به سمتی سوق داده است که بیشتر مباحث اندیشه ای و فکری در آن مطرح میشود و همچنین در سمت مخاطبین، توانسته است جامعه ی تحصیل کرده را به خود جذب کند.

صداقت پنهان، تکیه به حقیقت، قصه گویی و مشارکت در فرایند فهم از ویژگی هایی اختصاصی پادکست فارسی است که میتوان آن را یک فرم رسانه ای قابل توجه دانست.

اسلام، تشیع و در امتداد آن انقلاب اسلامی به سبب محوریت حق، توجه، ارجاع و دعوت به حقیقت، در جبهه های رسانه ای که خیال و وهم انسان به راحتی در اختیار قرار میگرد و به سبب این امر، قابلیت تحریک و اثر گذاری بر روی هواهای نفسانی انسان بالا میرود، میزت نسبی بالایی ندارد و تمدن غرب اصلی ترین ابزار برای کنترل اجتماع و بقای خود را تقویت وهم و خیال میداند و دقیقا بر اساس همین راهبرد، تلاش کرده است در همه ی حوزه ها وهم و خیال را تقویت کند و به نام آزادی انسان را به اسارت های درونی هواها و خواست های نفسانی خود در بیاورد و سرمایه گذاری اصلی خود را بر روی قالب ها و فرم هایی گذاشته است که بیشترین اثر را در این زمینه بر مخاطب میگذارد.

بر عکس تمدن غرب، جمهوری اسلامی ایران که بر اساس مبانی اسلامی، رشد بشر را در کنترل و تضعیف وهم و تخیل و در مقابل افزایش تعقل و فکر میداند، باید اولویت توجه و سرمایه گذاری خودش را بر روی قالب هایی که از وهم و خیال به دور هستند و تنه به تنه ی حقیقت میزنند بگذارد تا به سبب فعالیت های گسترده ی مردم در این عرصه، شاخص حقیقت پذیری، توجه به حقیقت، تعقل و تفکر در مردم افزایش پیدا کند و هرچه اینها در مردم افزایش پیدا کند، هواها و هوس ها، شهوت ها و دنیاگرایی ها در مردم کاهش پیدا میکند و این باعث میشود دین، اهداف آن و امتداد های آن به راحتی در جامعه پیاده سازی شده و جامعه به سرعت سمت تمدن اسلامی حرکت میکند.

لذا باید فرصت را غنیمت شمارد و در برنامه ریزی های کلان، اولویت را به رسانه هایی که در آن وهم و خیال توانایی جولان زیادی ندارند داد و در ادامه فرم های دیگر رسانه را با توجه به این نکته به کنترل خود دراورد.

در کنار این ویژگی پادکست فارسی، تولید آسان آن باعث میشود مردم به راحتی بتوانند محتواهای مورد نظر خودشان را تولید کنند و مخاطبین آن نیز مردم باشند. در واقع پادکست، رسانه ای مردمی است و با توجه به مبانی انقلاب اسلامی، در هر حوزه ای باید بستر را برای بروز و ظهور هرچه بیشتر توده ی عام مردم و نه فقط یک قشر خاص را فراهم کرد. با ترویج این فرم رسانه ای و حمایت های ویژه، مردم همگی تولید کننده میشوند و در کلان قضیه موجی از گفتارها، اندیشه ها، روایت ها و زاویه نگاه های مردمی را نسبت به وقایع مختلف زندگی در فضای پادکست فارسی مشاهده خواهیم کرد که این مساله یعنی حضور حداکثری توده ی مردم، احتمال فساد رسانه ای یعنی ایجاد یک چتر عظیم رسانه ای و تحریف واقعیت توسط چند بنگاه رسانه ای خاص گرفته میشود، چون همه مشاهده گر هستند، همه راوی هستند و در نهایت روایت انحرافی به روایتی در کنار روایت های مردم تبدیل میشود و نه تک روایتی دروغین از واقعیت که به سبب تک بودن و گسترده بودن مورد قبول واقع شود.

و در نکته ی سوم و مزیت سوم پادکست، گرم بودن آن یعنی مشارکت مخاطب در کنترل و فهم جریان مفاهیمی که از طریق پادکست به او منتقل میشود که این مساله در طولانی مدت باعث میشود که مخاطبین ما، به مخاطبینی فعال و هوشمند تبدیل شوند و نه مثل مخاطبین رسانه های سرد، مخاطبینی منفعل که هیچ گونه سهمی در کنترل، درک و عدم پذیشی بر جریان اطاعاتی منتخلف شده ندارند.

در مقیاس کلان، داشتن مخاطبینی که فکر میکنند، تحلیل میکنند، نمیپذیرند، شک میکنند و یا در نهایت چیزی را قائم به خود و فاعلانه میپذیرند بسیار ارزشمند تر از سیل مخاطبینی است که در مقابل فرم رسانه ای تعقل خود، خودآگاه و ناخودآگاه را خلاص میکنند، برجریان داده ای و مفاهیم انتقالی مسلط نیستند گرفتار زرق و برق های رسانه ای و وهم و خیال خود میشوند و تولید کننده ی رسانه های سرد، با هر قصد و غرضی میتواند اندیشه های مورد نظر خودش را به مخاطب منتقل کند.

در نهایت هزینه های بسیار پایین تولید پادکست و شنیدن آن باعث میشود که بتوان به سرمایه گذاری های اندک و تنها حمایت بتوان قشر زیادی از مردم را به تولید در فضای رسانه ای دعوت کرد که هزینه ی بالایی برای آنها ندارد و خودشان به تنهایی میتوانند یک رسانه باشند که این نکته نیز یکی دیگر از مزیت های پادکست فارسی است.

[۱] https://digiato.com/wp-content/uploads/2020/09/survey_final.pdf

[2] https://channelbpodcast.com/archives/8619

[3] http://podban.ir/podcast-statistics/musicoomph/

رادیو روایت، محفل کسانی است که میخواهند با عینک اندیشه های انقلاب اسلامی به جامعه نگاه کنند.

ما در اینجا تلاش میکنیم جامعه را دقیق ببینیم جامعه را از زبان خودش برای خودش روایت کنیم.

ادعا میکنیم عینک روی چشم هایمان، عینکی است که حقیقت را نشان میدهد و رسانه‌مان میتواند صادقانه آن را بیان کند.